Hoppa till innehåll

Copywriter till din tjänst

Copy & Content är ett pyttelitet företag, som drivs av mig, Maria Södergren. Eller Mia, jag lystrar till båda. Hur som helst är jag en nyfiken copywriter med lång och bred erfarenhet. Har drivit eget och frilansat på heltid sedan 2014. Utbildad på Berghs och KY-akademin (numera Yrgo) och har även en journalistutbildning i bagaget.

Kan tänka

”Skriv något fint” räcker inte. Bra copy handlar minst lika mycket om att reda ut varför vi ska kommunicera på ett visst sätt som om själva texten.

Är nyfiken

Utan att förstå produkten eller tjänsten blir copyn inget vidare. Jag älskar att lära mig nya saker, kan nörda loss på det mesta… . 

Kan förklara

Både när det gäller att lära ut, till exempel skrivande och kommunikation – och att få fram fördelarna i just ditt erbjudande.

Min story: så fel, och så rätt

Som gruvarbetardotter från Kiruna är jag en lite udda filur i reklamvärlden. Men i en tid där byråerna frågar sig hur i all världen de ska lyckas kommunicera med ”vanlisar” skulle jag säga att min bakgrund har sina fördelar.

Copywriter av en slump
När jag växte upp visste jag inget om reklambranschen. Det gjorde ingen annan heller, för den delen. Därför hann jag prova på en hel del olika yrken och branscher innan min dåvarande chef tyckte jag skulle gå på Berghs. Jaså, sa jag, vad är det? Sveriges bästa reklamskola, sa han. Okej, sa jag. Sedan var jag fast.

Fördel: verklighetsanknytning
20 år senare är jag fortfarande lika glad över att jag upptäckte den här världen. Att varje dag få förtroendet att lära känna olika verksamheters olika förutsättningar är det bästa som finns. Det är lite som att ständigt vara på prao. Jag brukar också rekommendera folk som söker copywriter att välja någon som hunnit vara ute i verkligheten en del. Man har mycket gratis av att ha träffat på många olika sorters människor när man ska kommunicera med dem.

Kan skriva, och tänka
Självklart skriver jag bra, själva hantverket sitter där det ska. Både på svenska och engelska, både kommersiellt och redaktionellt. Men min stora passion är att tänka. Att sätta mig in kundens vardag och i målgruppens situation: hur de resonerar, vad de gör, vad som är viktigt för dem. Och att sedan hitta idén. Strategin. Och den rätta tonen i budskapet (den där som känns i magen) – det är det bästa som finns. Jag älskar galna idéer, men inte när de saknar relevans. Jag är också noga med att alltid behålla en fot i verkligheten. Det är en av anledningarna till att jag inte vill jobba på byrå. Den andra är att jag vill kunna styra min egen tid.

En outsider i dubbel bemärkelse
På det privata planet bor jag på landet en bit utanför Göteborg med man, hundar, höns och bin. Som exil-norrlänning trivs jag ute i naturen oavsett årstid. Odlar egna grönsaker, jagar – och älskar att laga det vi jagar. Min version av mindfulness är lerduveskytte, jag läser ohälsosamt mycket och inspireras av möten med olika människor och kulturupplevelser av alla slag.

Så ja, jag är en lite udda fågel i reklambranschen. Men kanske är jag exakt vad du behöver?

Mina vänner

Genom åren har jag haft nöjet att jobba med så många inspirerande företag och varumärken. Från avloppspumpar till hudvård, hem och andra härligheter. Här ser du några av mina vänner – past and present.

Maria Södergren

Copywriter

Flocken

Mood managers